Elämme maailmassa, jossa tulevaisuuteemme kohdistuu jatkuvia muutoksia ja uhkakuvia. Tämä näkyy kouluissa esimerkiksi oppilaiden turvattomuuden tunteena ja lisääntyvänä pahoinvointina sekä rehtoreiden ja opettajien työhyvinvoinnin haasteina ja halukkuutena siirtyä muihin työtehtäviin. […]
COVID-19-pandemia osoitti, että emme olleet yhteiskuntana riittävästi varautuneet toimimaan monialaisissa kriiseissä. Koronakriisin kohdistuva tutkimus on lisännyt tietoa ja ymmärrystä pandemian moninaisista vaikutuksista yhteiskuntaan ja eri väestöryhmiin. Tutkittua tietoa voidaan hyödyntää […]
Suomessa on moniin muihin maihin verrattuna paljon koulutuksen, työn tai työharjoittelun ulkopuolella olevia nuoria. Koulupudokkuus johtaa moniin ongelmiin myöhemmässä elämässä. Kerran koulutuksen kelkasta pudonnut nuori ei helposti enää saa kiinni […]
Digitaalisuudelta odotetaan paljon kansalaisten terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidon seurannassa. Haasteena on, miten uudet elintapaohjaukseen suunnitellut digitaaliset sovellukset tavoittavat riskiryhmät, ja mikä on digitaalisen monitoroinnin ja muun digitaalisen hoidontuen kustannusvaikuttavuus. […]
Taloudellista eriarvoisuutta ja tuloköyhyyttä on pidetty kaikkien muiden yhteiskunnallisten eriarvoisuuksien juurisyynä. Sosiaalisten tuloerojen kasvun estäminen ja köyhyyden vähentäminen ovat keskeisimpiä tavoitteita niin suomalaisessa kuin EU-tason politiikassakin. Tuloerojen kasvua hillitsevä politiikka […]
Keskittymiskyvyn ongelmat, rauhattomuus ja erilaiset mielenterveysongelmat ovat kasvava lasten ja nuorten haaste, johon vastaamiseen tarvitaan useiden politiikkalohkojen koordinaatiota ja eri politiikkatoimien yhteistyötä. Varhaiskasvatuksella sekä taide- ja liikuntakasvatuksella on suuri merkitys […]
Koulu on tärkein yksittäinen instituutio, jonka tulisi taata yhtäläiset lähtökohdat kaikille. Suomalaiset koululaiset ovat pärjänneet hyvin kansainvälisissä vertailuissa, esimerkiksi PISA-mittauksissa. 15-vuotiaiden osaaminen on kuitenkin tasaisesti heikentynyt vuoden 2006 jälkeen. Oppilaiden […]