Digitaalisen verkkoympäristön nopea kehitys ja virheellisen tiedon määrän kasvu vaatii osaamisen päivittämistä kaiken ikäisiltä ihmisiltä. Asiantuntijat yli sektorirajojen ovat yhtä mieltä siitä, että digitaalinen informaatiolukutaito – kyky löytää, saada käyttöönsä, […]
Digitaalisuus voi tuoda kustannustehokkaita ratkaisuja kansalaisten arkeen, erilaisten julkisten palvelujen saatavuuteen ja saavutettavuuteen. On pidettävä huolta, että palvelujen saatavuus turvataan kaikille eivätkä sähköiset palvelut lisää syrjäytymistä.
Automaation ja robotiikan hyödyntäminen hyvinvointipalveluissa on yhä tärkeämpää väestön ikääntymisen takia. On pyrittävä löytämään ne hyvinvointipalvelujen toiminnot, joihin automaatio parhaiten soveltuu.
Digitaalisuudelta odotetaan paljon kansalaisten terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidon seurannassa. Haasteena on, miten uudet elintapaohjaukseen suunnitellut digitaaliset sovellukset tavoittavat riskiryhmät, ja mikä on digitaalisen monitoroinnin ja muun digitaalisen hoidontuen kustannusvaikuttavuus. […]
Luotamme siihen, että yhteiskunnan eri osa-alueista vastaavat toimijat hoitavat asiat oikein, läpinäkyvästi ja demokraattisten periaatteiden mukaisesti, jolloin voimme itsekin sitoutua yhteiskuntaan. Luottamusyhteiskunnassa kansalaisvaikuttamisella on keskeinen merkitys. Digitaaliset työkalut voivat tehdä […]
Teknologia automatisoi työtehtäviä. Samalla se voi myös rikastaa ja laajentaa työtä ja kutsua ihmisen uudenlaiseen kumppanuuteen koneen kanssa. Digitalisaatio tarjoaa uusia työkaluja verkottumiseen, ongelmanratkaisuun ja oppimiseen.
Julkisten palveluiden tasaveroinen saatavuus ja hyvä saavutettavuus ovat edellytyksiä kansalaisten yhdenvertaisuuden toteutumiselle ja hyvinvoinnille. Jokaisella on oltava pääsy julkisten palveluiden äärelle ja mahdollisuus ymmärtää niiden sisällöt. Erityisiä haasteita asettaa digitaalisten […]
Koulu on tärkein yksittäinen instituutio, jonka tulisi taata yhtäläiset lähtökohdat kaikille. Suomalaiset koululaiset ovat pärjänneet hyvin kansainvälisissä vertailuissa, esimerkiksi PISA-mittauksissa. 15-vuotiaiden osaaminen on kuitenkin tasaisesti heikentynyt vuoden 2006 jälkeen. Oppilaiden […]